Via het snelgroeiende platform AliExpress kunnen Chinese producenten hun goederen eenvoudig naar het Westen exporteren. Volgens directeur Roland Palmer van Alibaba Benelux is Nederland momenteel één van de snelst groeiende markten voor AliExpress.

De Chinese internetreus Alibaba gaat haar activiteiten in Europa, inclusief Nederland, dan ook fors uitbreiden, zo meldt Palmer donderdag tegenover het Financieele Dagblad.

De groei van AliExpress lijkt vooral door jongeren in Nederland te worden gedragen. AliExpress is weliswaar aanmerkelijk trager dan andere online spelers in de pakketbezorging, maar wel beduidend goedkoper. En dat spreekt jongeren aan die hun geld liever kwijt zijn aan kleding dan aan hoge portokosten.

Door de stap naar Europa te nemen begeeft oprichter Jack Ma van Alibaba zich op een terrein dat van oudsher bediend wordt door zijn westerse collega’s zoals Amazon, terwijl in Nederland bol.com één van de dominante spelers is.

Alibaba in de Benelux

Palmer is voormalig topman van het Blokkerconcern. Sinds een half jaar is de 43-jarige retailmanager bezig Alibaba in de Benelux van de grond te krijgen. Hierbij gaat het er ook erom Nederlandse bedrijven te interesseren om hun producten online in China te verkopen via de platforms van Alibaba.

Volgens Palmer zijn zo'n 200 bedrijven (waaronder Bavaria en Sissyboy Homeland) geïnteresseerd in Chinese e-commerceplatforms die een goede opstap vormen voor zaken doen met China, zegt hij tegen het FD.

Tmall Global is zo'n platform. Nu al maken Albert Heijn, EkoPlaza en Attent hiervan gebruik om actief te zijn op de Chinese markt. Let wel: zonder dat ze een juridische entiteit in China hoeven hebben.

LEES OOK: Online shoppen in het buitenland? Zo zit het met invoerrechten